N.4412/2016 Νέος Νόμος Προμηθειών και Εφαρμογή του στον Τομέα της Υγείας Μελέτη Περίπτωσης 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς & Αιγαίου

Δήμητρα Ταχμιτζόγλου

N.4412/2016 Νέος Νόμος Προμηθειών και Εφαρμογή του στον Τομέα της Υγείας

Μελέτη Περίπτωσης 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς & Αιγαίου

 

Περίληψη

Η αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών αποτελούσε αναγκαιότητα αφενός για τη συμμόρφωση της χώρας μας στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφετέρου για τον εκσυγχρονισμό της εθνικής νομοθεσίας στις επιταγές της σημερινής εποχής.

Για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων ψηφίστηκε ο νόμος 4412/2016 (Φ.Ε.Κ. 147 Α’/8-8-2016) με τίτλο «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)», ο οποίος θεσμοθετεί ενιαίους κανόνες για την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων για το σύνολο του Δημόσιου Τομέα, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των Φορέων Υγείας.

Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται το νομοθετικό πλαίσιο προμηθειών υγείας, όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την ψήφιση του ν. 4412/2016, οι στόχοι που καλείται να επιτύχει, η περιγραφή των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων προμηθειών και η πρακτική εφαρμογή του στους φορείς υγείας.

Οι προμήθειες των Φορέων Υγείας διαφέρουν ριζικά από τις προμήθειες   οποιοδήποτε  άλλου δημόσιου φορέα, καθώς διακρίνονται στις ιδιαίτερες για τον τομέα της υγείας προμήθειες (φάρμακα, υγειονομικό υλικό, ιατρικά μηχανήματα) και στις κοινές με τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα προμήθειες, οι οποίες όμως έχουν πολύ μεγαλύτερο εύρος από άλλους φορείς (π.χ. υλικά γραφείου, κόστος τηλεφωνίας αλλά και ανάθεση εξειδικευμένων υπηρεσιών καθαριότητας ή συντήρησης υποδομών). Εξάλλου, οι προμήθειες των Φορέων Υγείας αποτελούν στοιχείο  της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας,  της υγείας και ασφάλειας ασθενών και προσωπικού και κατ’ επέκταση της  Δημόσιας Υγείας.

Σκοπός της παρούσας είναι να καταδειχθεί μέσα από μία συστηματική παρουσίαση των διατάξεων του ν. 4412/2016, κυρίως αυτές που αφορούν τις δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών και όχι των δημοσίων έργων, η επίτευξη της αναμόρφωσης και της βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου που διέπει μέχρι τώρα τις συμβάσεις των φορέων υγείας.

Η εργασία δομείται σε δύο μέρη: το πρώτο αποτελούμενο από  επτά κεφάλαια, αναφέρεται στο σύστημα προμηθειών υγείας όπως διαμορφώθηκε από τον ν. 4412/2016 και στο δεύτερο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα από την μέχρι τώρα εφαρμογή του νέου νόμου και οι προτάσεις για ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα προμηθειών υγείας στη χώρα μας. Στο μέρος αυτό, με μεθοδολογική προσέγγιση μεθόδου: content analysis, ερωτηματολογίου και προφορικών επαφών, θα παρουσιαστούν συμπεράσματα βασισμένα σε ανάλυση κατόπιν επεξεργασίας SPSS v.21.

Η εργασία κλείνει με μια γενική εκτίμηση-συμπέρασμα σχετικά με τις προοπτικές του συστήματος προμηθειών υγείας που συμπυκνώνεται στο εξής:

Η εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4412/2016 βελτιώνει ορισμένες πτυχές του συστήματος προμηθειών υγείας, ιδίως όσον αφορά την μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της συμμετοχής περισσότερων οικονομικών φορέων. Παρ’ όλα ταύτα οι γενικές και αόριστες διατάξεις του νόμου αναμένεται να προκαλέσουν υποκειμενικές ερμηνείες και αδυναμία ανταπόκρισης των Φορέων Υγείας, ανασφάλεια στους οικονομικούς φορείς και καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών. Επιπλέον, η άμεση έναρξη ισχύος του καθώς και οι συνεχείς μέχρι σήμερα τροποποιήσεις του προφανώς δυσχεραίνει την ομαλή και ορθή εφαρμογή του.

 

Σημαντικοί Όροι

Ν. 4412/2016, Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/24/ΕΕ, Κεντρική Αρχή Αγορών, Δυναμικό Σύστημα Αγορών, Ανταγωνιστικός Διάλογος, Συμφωνία Πλαίσιο, Ηλεκτρονικός Πλειστηριασμός, Σύμπραξη Καινοτομίας

Related Articles